Åbent brev til Kulturministeren og Folketingets Kulturudvalg

af | 21. dec, 2022 | Design

Designer og kunstner Kasper Kjeldgaards mobiler hang frit i det åbne atrium i Milano i 2018, da MINDCRAFT igen indtog Milan Design Week med storm. Foto: PR / MINDCRAFT

Projektstøtteudvalget for Kunsthåndværk og Design

Statens Kunstfonds tidligere Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design har skrevet et åbent brev til vores nye Kulturminister i håb om at øge fokus på de ringe udstillingsbetingelser, som feltet oplever – eller rettere de udstillingsmuligheder, der ikke eksisterer…

Statens Kunstfonds Udvalg for Kunsthåndværk og Design sidder for fire år ad gangen. Udvalgets opgave består i at uddele godt 500 mio. kroner årligt til kunsten, fordelt på 16 kunstfaglige udvalg på baggrund af ansøgninger til fondens cirka 60 forskellige puljer.

Det nuværende Udvalg for Kunsthåndværk og Design består af Udvalgsleder Anni Nørskov Mørch, Chris L. Halstrøm, Nicolai Appel, Anders W. Munch og Mette Mikkelsen.

Læs mere på www.kunst.dk

Skriv under på det åbne brev her

Denne henvendelse fordi vi gerne vil gøre opmærksom på en skævhed i kunststøtten, og vi håber at få jeres opmærksomhed på, hvad dette problem medfører.

Design og kunsthåndværk er en vigtig del af vores selvforståelse som nation. Danmark er en designdestination med en lang perlerække af designikoner, og dansk kunsthåndværk og design tiltrækker massiv international opmærksomhed.

Anderledes svært står det til med at kunne vise det nye design og kunsthåndværk her i Danmark. Der er meget få gallerier, der udstiller design og kunsthåndværk. Og der er ingen kunsthal med kunsthåndværk og design som fokus.

Det har området i den grad brug for. Og vores opfordring til politisk at gentænke fordelingen af kunststøtten kommer netop nu, set i lyset af, at endnu et udstillingssted – det privat drevne A. Petersen – for få uger siden meddelte, at de lukker deres udstillingsvirksomhed. A. Petersen har i en årrække vist det bedste af dansk kunstværk og design, og har været både anmelderrost og en publikumssucces.

Designduoen GamFratesi iscenesatte MINDCRAFT-udstillingen i Milano i 2015 med spejle som gulv, der døgnet rundt spejlede det skiftende lys og de udstillede genstande. Foto: PR / MINDCRAFT

Men uden offentlige midler overhovedet er det svært at drive den slags udstillingsplatform. Billedkunstområdet har flere udstillingssteder med statslig støtte, hvor der vises det bedste og nyeste, hvilket er fantastisk. Men vi mener, at det er på tide, at der blive kigget på denne skæve fordeling af midler, og at designfeltet får en tiltrængt opgradering.

Det er på tide, at der også er en politisk anerkendelse af behovet for et sådant udstillingssted med et sikret budget. Et fundament der gør det muligt at planlægge flere år frem, og vise hvad der rør sig indenfor design og kunsthåndværk området. Ikke kun for det danske publikum, men også som endnu et ben til at cementere den gode historie om Danmark som en international designnation – og destination.

Med udstillingen Mindcraft sørgede den nu lukkede Designfonden og senere Projektstøtteudvalget for Design- og Kunsthåndværk, Statens Kunstfond, i en årrække for, at der hvert år blev vist det bedste af dansk kunsthåndværk og design frem i Milano under Salone del Mobile – designområdets svar på Biennalen i Venedig. Det er et stort tab, at Mindcraft nu kun findes online og i øvrigt er blevet privatiseret.

Designer og kunstner Ditte Hammerstrøm var årets kurator og udstillingsarkitekt i 2018, der blev den sidste udstilling med Statens Kunstfond som afsender. Og viste det sig, den sidste store fysiske udstilling af projektet. Vi er flere, der håber på, at The Mindcraft Project, som det nye private set up kaldes, igen bliver til fysiske udstillinger. Foto: PR / MINDCRAFT

Designmuseum Danmarks besøgsstatistik fra præ-corona viser, at 75% af gæsterne kommer fra udlandet – der er stadigvæk en levende interesse for Danmark som et designland. Men det museets gæster spørger om bagefter er: “Hvor kan vi se det, der foregår  nu? Hvor er den boblende designgryde?” Svaret er: “Desværre, ingen steder…”.

Branchen har brug for et sted at se sig selv; et sted, der skaber rum for faglig kritik og diskussion. Velvilje er der nok af i området, men der er ikke de fornødne driftsmidler til strategi og planlægning.

At indrette den tomme anden del af Gl. Dok Pakhus, Christianshavn som Kunsthal for design og kunsthåndværk synes for eksempel at være en oplagt mulighed. Statens Værksteder for Kunst og Håndværk, som allerede er en del af Gl. Dok Pakhus, vil være en oplagt samarbejdspartner. Og stedet kunne transformeres til en dynamo til at holde danske designtraditioner i live og lade dem folde sig ud. Men der findes naturligvis også andre muligheder, som vi gerne folder ud for jer.

I håbet om en snarlig dialog om gentænkning af den offentlige kunststøtte.

Med venlig hilsen,

Boris Berlin, designer