Åbningstale Generation Why, Risør Kunstpark, juli 2023

af | 31. aug, 2023 | Design

Generation Why udstiller værker af 36 nordiske udøvere fra fire lande. Foto: Rune Nylund Larsen

MARTHE Y. M. HANSEN

Marthe Y. M. Hansen har en mastergrad i museologi og kulturarvsstudier fra Universitetet i Oslo (UiO) og en bachelor i kunsthistorie, medievidenskab og kulturstudier fra både UiO og Sungkyunkwan University i Seoul, Syd-Korea. Hun har tidligere arbejdet som kuratorassistent ved Munchmuseet og som forskningsassistent for Oslo School of Environmental Humanities på UiO.

Nu arbejder hun som projektleder og kommunikationsansvarlig hos Norwegian Crafts. Norwegian Crafts er en non-profit organisation fra 2012, der arbejder for at promovere og positionere nutidigt norsk kunsthåndværk internationalt. Norwegian Crafts er initieret af Kultur- og Udenrigsministeriet.

Norwegian Crafts er desuden medlemmer af Norwegian Arts Abroad, Nordic Network of Crafts Associations, World Crafts Council Europe og Balansekunst.

Norwegian Crafts står også bag det nye onlinemedie om kunsthåndværk, The Vessel

www.norwegiancrafts.no

En af de mange talere til åbningen af Generation Why tilhører selv generation y. Hun hedder Marthe Y. M. Hansen og arbejder for Norwegian Crafts. Læs hendes refleksioner over generationens karakteristika fortolket igennem materialer, form og traditioner. Talen er på norsk, men det kan du sagtens klare.

Jeg er veldig glad for å være her i Risør dag på vegne av Norwegian Crafts i anledning åpningen av Generation Why. Takk til Nina og Villvin for invitasjonen til å ta del i det jeg mener vi trygt kan kalle en av årets nordiske kunsthåndverksbegivenheter.

Fra starten av min introduksjon til kunsthåndverksfeltet har jeg hørt om Villvin Kunsthåndverkmarked – om hvordan kunstnere samles her årlig. For å presentere, formidle og selge det man har laget, og for å møte kollegaer og knytte nye bekjentskaper gjennom en felles interesse for det materialbaserte. At dette har blitt gjennomført i nå over 40 år syntes jeg er imponerende, og det vitner om en stor interesse blant både utøvere og publikum.

Renate Dahl arbejder personligt og vedkommende med ‘body issues’. Foto: Rune Nylund Larsen

 

Det begynner å bli en stund siden Norwegian Crafts for første gang fikk høre om planene om en stor gruppeutstilling i forbindelse med Villvinmarkedet. Det har vært spennende for meg og mine kollegaer å følge prosjektets utvikling siden den gang, og vi har vært glade for å kunne bidra med støtte og råd underveis. Det er allikevel viktig å presisere at det hovedsakelig er initiativtakerne, kuratorene og ikke minst kunstnere, som utgjør utstillingen vi ser her i dag.

Tittelen Generation Why er inspirert av ‘generasjon Y’ som er de født mellom 1977–1994 og som er vokst opp i en digital tidsalder med internett, mobiltelefoner og den massive informasjonsflyten disse verktøyene har ført med seg. Jeg er en del av denne grupperingen og kan definitivt kjenne meg igjen i beskrivelsen ‘digital native’ (en innfødt beboer i det digitale landskapet). Selv kan jeg syntes det er både flatterende, morsomt/komisk og til tider litt ukomfortabelt i møte med beskrivelsene av ‘generasjon y’ – det sies om oss at vi er ambisiøse, handlekraftige, modige og selvrealiserende. Men vi har også rykte på oss for å ha vokst opp med å få høre hvor fantastiske vi er, slik at vi har blitt bortskjemte og kravstore – noen har kalt oss dessert- eller konfektgenerasjonen. Og så er vi selvutleverende – da kanskje særlig på nett.

Ask Bjørlo arbejder med ældre, tekstile håndværksteknikker i en moderne kontekst. Foto: Rune Nylund Larsen

Når jeg opplever verkene i utstillingen Generation Why ser jeg nyanserte representasjoner av vår generasjon. I tråd med det kuratorene skriver, ser jeg arbeid av kunstnere som gjennom sine materialer og teknikker uttrykker det som ligger de personlig nær og som de er lidenskapelig opptatte av. Dette spenner bredt og varierer fra blant annet bruk av tradisjonelle håndverksteknikker og materialer med en spesiell nærhet til naturen for å komme nærmere økosystemet rundt oss; manifestasjoner av bearbeidelse av traumatiske minner og indre uro; og skildringer av kropp i ikke bare sin fysiske, men også politiske, kulturelle og medieomtalte form. Mange av arbeidene uttrykker noe dypt personlig, men ikke desto mindre sier de noe om en generasjons nye fortolkning av verden og av kunsthåndverkets materialer og metoder.

Udstillingen havde sin debut i Norge og rejser videre til Danmark og Sverige. Foto: Rune Nylund Larsen

 

Når jeg er her på vegne av Norwegian Crafts vil jeg også si noe om prosjektets internasjonale aspekt. Vi er veldig glade for at Villvin, med sin allerede nordiske profil, har valgt å satse enda større på nordisk samarbeid i år gjennom Generation Why. Vår organisasjon har noen av våre tetteste samarbeidspartnere i de andre nordiske landene og vi vet at det ofte er her de Norgesbaserte kunstnerne starter sitt internasjonale virke.

Samarbeid på tvers av Norden bidrar ikke kun til å styrke den globale tilstedeværelsen av nordisk kunsthåndverk, men også til å skape tettere bånd mellom utøvere, institusjoner og resten av kunstens støtteapparat i vår region. Slike møter leder ofte til nye initiativer og videre dialog og utveksling i fremtiden. Vi tror og håper at Villvin, og ikke minst Generation Why som skal reise videre til København og Falkenberg, er eksempler på dette.

Jeg vil avslutte med – på vegne av meg og mine kollegaer – å gratulere kunsthåndverkerne, de som er med i utstillingen og de som deltar på markedet; kuratorene av Generation Why, Marcia Harvey Isaksson, Charlotte Jul og Vidar Koksvik; Risør Kunstpark; Villvin Kunsthåndverkmarked for mer enn 40 år med salg og formidling av kunsthåndverk; og Risør med 300 års by-jubileum.

De 36 udøvere på udstillingen giver et mangfoldigt indblik i, hvad den yngre generation af nordiske formgivere er optaget af. Foto: Rune Nylund Larsen

MARTHE Y. M. HANSEN

Marthe Y. M. Hansen har en mastergrad i museologi og kulturarvsstudier fra Universitetet i Oslo (UiO) og en bachelor i kunsthistorie, medievidenskab og kulturstudier fra både UiO og Sungkyunkwan University i Seoul, Syd-Korea. Hun har tidligere arbejdet som kuratorassistent ved Munchmuseet og som forskningsassistent for Oslo School of Environmental Humanities på UiO.

Nu arbejder hun som projektleder og kommunikationsansvarlig hos Norwegian Crafts. Norwegian Crafts er en non-profit organisation fra 2012, der arbejder for at promovere og positionere nutidigt norsk kunsthåndværk internationalt. Norwegian Crafts er initieret af Kultur- og Udenrigsministeriet.

Norwegian Crafts er desuden medlemmer af Norwegian Arts Abroad, Nordic Network of Crafts Associations, World Crafts Council Europe og Balansekunst.

Norwegian Crafts står også bag det nye onlinemedie om kunsthåndværk, The Vessel

www.norwegiancrafts.no