Bjørn Friborg: Sensuelle implosioner

af | 18. mar, 2022 | Design

Matter at Hand, Bjørn Friborg. Foto: Dorte Krogh

Matter at Hand

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:

Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows

Glaspuster og kunstner Bjørn Friborg er en af de ti danske udøvere på udstillingen Matter at Hand – Ten Artists in Denmark på det amerikanske galleri Hostler Burrows, der har afdelinger i New York og Los Angeles.

Bjørn Friborgs værker taler højt og energisk. Store ovale glasværker med hul og farver i maven, som man får lyst til at stikke hånden ind i. Friborgs værker – samlet i serierne Implosion og Penetration – har sensuelle konnotationer, men det er sådan livet er, forklarer han. Friborgs værker er smukke, vilde og forførende. Ovale, transparente ’glasmontre’ fyldt med dynamisk forvredet liv i farver. De er også en smule foruroligende og provokerende. Lidt ligesom en tand, der gør ondt, men som man alligevel bliver med at rode i. Man vil stikke hånden ind og røre, selvom det er grænseoverskridende. Sensuelt.

Det er vigtigt at tale højt, mener Friborg. At være ærlig og uprætentiøs for at skabe et genuint udtryk. Hans værker er en forlængelse af ham selv. Af at ville ind i noget. Af at ville noget mere og dybere. Som eksplosive energiudladninger som menneske og kunstner. Bjørn Friborg får energi af processen. Der, hvor alt skal gå op i en højere enhed. Som et teamwork af præcis koordinering mellem de forskellige håndværkere, der tager del i den. For glas er en holdsport. Og lige så krævende og disciplineret som elitesport. Det er der, en del af rusen ligger. Usikkerheden. Momentet, hvor du ikke tænker eller tøver, men bare handler. For meget kan gå galt. At arbejde med glas er en ekstrem intim proces følelsesmæssigt, og ifølge Friborg så fyldt med eufori, at du kan sammenligne den med vold og sex. Og selvom alt går godt, kan det stadig gå galt, når du åbner ovnen.

Matter at Hand, Bjørn Friborg. Foto: Dorte Krogh

Bjørn Friborg er en aktiv person. En af dem, der taler så hurtigt, at du tager dig selv i at læne dig fremover for at høre alt, selvom det foregår i telefonen. Hans tale- og tankerække springer frem og ofte flere trin over, så du selv må foretage de nødvendige mellemregninger. For han har travlt. Der er ingen tid at spilde.

Han har flere værker i kø, er netop blevet ansvarlig hyttemester på det nyåbnede Holmegaard Værk i Danmark, det hæderskronede og anerkendte glasværk, der efter en årrække i lavkonjunktur og glemsel, er genopstået i ambitiøse, nyrenoverede rammer. Nu skal dansk glaskunst igen med helt frem, anført af Friborg. Også her skaber han sin kunst parallelt med sit arbejde, og har ikke noget problem med at lade andre ’shine’ gennem sit kompetente håndværk. Af respekt for faget og sit materiale. For det er også en tilfredsstillelse at mestre sit håndværk så overlegent, at andre kan udkomme igennem det. Det er Friborg – i dynamisk vekselvirkning mellem håndværk og kunst.

Bjørn Friborg er en af Skandinaviens dygtigste glashåndværkere, og der er næsten ikke det, han ikke kan gøre med glas. Han har lært af den bedste, en ældre, hardcore mester, der tog ham under sine vinger, da han som ung tog til Sverige for at lære faget. I Sverige, har glastraditionen altid været stærkere end i Danmark og ’Glasriket’, som er en mindre by bygget op omkring glas, er arnestedet for industriel og kunstnerisk udvikling. Udover Sverige, er Friborg uddannet i Danmark og USA og har skabt sin kunstpraksis sideløbende med sit arbejde som elite-håndværker.

Matter at Hand, Bjørn Friborg. Foto: Dorte Krogh

Matter at Hand

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:

Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows