Hanne G: Taktile symboler

af | 18. mar, 2022 | Design

Matter at Hand, Hanne G. Foto: Dorte Krogh

MATTER AT HAND

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:

Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows

Tekstilkunstner Hanne G er en af de ti danske udøvere på udstillingen Matter at Hand – Ten Artists in Denmark på det amerikanske galleri Hostler Burrows, der har afdelinger i New York og Los Angeles.

Hanne G er mester i stoflighed i konkret og overført betydning. Med hæklenålens præcise øje skaber hun palmer, elpærer og maskingeværer som taktile symboler ladet med politiske salver, der ofte har humoren som sidevogn. Hanne G bragede igennem på kunstscenen i Danmark i 2007 med værket Weapon Collection – Crocheting for Peace, der fik stor opmærksomhed pga. de åbenlyse kontraster mellem våben, krig, maskulinitet, død og ødelæggelse og det bløde, hæklede materiale med rødder i det kvindelige hjemmesyssel-univers. Magt, status, ligestilling, håndværk, storpolitik og hjemlighed var ligeledes oplagte begreber at konnotere projektet til. Alt det blot fordi man hækler en kontroversiel genstand og placerer den i en kunstnerisk kontekst…

Matter at Hand, Hanne G. Foto: Dorte Krogh

Hanne G var en af de første danske kunstnere, der hæklede budskaber med en overbevisende treenighed af udtryk, indhold og ekstrem høj finish. At den simple teknik i koblingen mellem en hæklenål og et garnnøgle kan manifestere sig i store skulpturer fascinerer kunstneren, der lærte at hækle som teenager. Og hækling kan ifølge Hanne G formgive ALT. Da hun efter flere år som grafiker og sidenhen konceptudvikler i TV-branchen sprang ud som kunstner, var det maleriet, der optog hende. Men da hun ved et tilfælde fik tekstilerne i hænderne, mærkede hun de kontrastfyldte muligheder, der var oplagte til kunstneriske udsagn.

Hun oplevede, at hækling var ligesom at køre på cykel. Man glemmer det aldrig. Og hun var god til det. Fornemmede det sad i hænderne og boede i minderne om hendes mormor, der hjalp hende. Og det var ikke kun mormoren, der heppede fra det hinsides, men publikum, der i mødet med hendes værker følte en genkendelse. En afdramatiserende glæde. Måske fordi vi alle kender det bløde medie og har et forhold til det. Vi bærer tekstiler på kroppen, tørrer os efter badet i håndklæder, bruger viskestykker i køkkenet og har derfor et hverdagsagtigt forhold til tekstil, der gør os mere modtagelige overfor det, vi ser, selvom det er sat ind i en uvant kontekst.

Bagsiden af den hverdagslige genkendelighed er, at mediet og materialet har lav status i kunsthierakiet og er historisk knyttet til de hjemlige kvindelige sysler. Netop derfor er Hanne G desto mere bevidst om sine greb, sine dimensioner og sine fortællinger. For hendes værker skal batte noget. Røre ved noget. Og få folk til at reflektere. De sensuelle kvaliteter i Hanne G’s værker er vigtige komponenter, der ’nudger’ beskueren på rette vej, fordi det er igennem dem, hun når ud til flest.

Det håndlavede aftryk og de små fejl, der uvilkårligt opstår under arbejdet, er udtryk for det menneskelige afsæt, de menneskelige drømme og det menneskelige forfald. En tematik hun er blevet mere optaget af med alderen. For her er der noget interessant på spil. Noget der kan dekonstruere pænheden og tangere essensen af, hvad livet handler om. Som de palmer, hun har skabt til at indtage Hostler Burrows i New York og L.A. – positive metaforer, der ikke knækker i et stormvejr som COVID-19. Eksistentielle symboler for triumf og paradis – med alle de flertydige konnotationer, de fører med sig. For hos Hanne G har alle værker indlejrede associationsrækker.

Matter at Hand, Hanne G. Foto: Dorte Krogh

MATTER AT HAND

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:
Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows