Martin Bodilsen Kaldahl: Formens skulpturelle tyngde

af | 18. mar, 2022 | Design

Matter at Hand, Martin Bodilsen Kaldahl. Foto: Dorte Krogh

Matter at Hand

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:

Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows

Keramisk kunstner Martin Bodilsen Kaldahl er en af de ti danske udøvere på udstillingen Matter at Hand – Ten Artists in Denmark på det amerikanske galleri Hostler Burrows, der har afdelinger i New York og Los Angeles.

Martin Bodilsen Kaldahl har arbejdet med leret i over 50 år. Selvom han straks blev fanget ind, da han fik fingrene i materialet som 14-årig, er det egentlig ikke lerets plasticitet, der optager ham mest. Det er formerne og det skulpturelle arbejde, der ligger i at skabe dem. Fremkalde dem. Arbejde dem møjsommeligt frem, skridt for skridt. Eller stykke for stykke, for Kaldahls ’Spatial Drawings’er lavet af præcise stykker af ekstruderede rør – ikke ulig en blikkenslagers arbejde.

Rørene skæres op og sættes sammen i vinkler, der enten bugter eller drejer udad, indad eller peger lige ud. Som subtil rørføring i ler. Kaldahls medium er formen og proportionerne. Hans konstruktionsprincip er enkelt, ja, nærmest alment ifølge ham selv, men det karakteristiske ligger i, hvordan det bliver anvendt. Bliver til form, der bevæger sig og rækker ud i rummet. Bliver skabt efter semi-styret, rytmisk formtilfældighed, som Kaldahl bygger op uden model – for så ville hans stregtegning, hans idé jo allerede være fortolket.

Matter at Hand, Martin Bodilsen Kaldahl. Foto: Dorte Krogh

Kaldahl modellerer sine skulpturer efter nærværets og den kropslige bevægelses princip. Hvor rørene vinkler sig på hinanden, som de vil den dag. Som han vil den dag. Og smelter sammen til et ufravigeligt og sammenhængende statement, der accentueres af ensfarvede glasurer, der understreger stemningen i værket. Kaldahls kontraster udgøres på et overordnet plan af spændingen mellem lethed og tyngde. For hans overordnede idé starter med skitsens uforpligtende stregtegning. En krusedulle, en knude, opsnappet fra hverdagens banale og ofte oversete formsprog, som en snor, der er faldet på gulvet og har lagt sig på en særlig måde. Som en motorvejsudfletning Kaldahl har manipuleret fra Google Earth og omsat til en tegning, han tager afsæt i. Nogle gange bruger han måneder på at knække koden i skitsen og omsætte den til ler inde i sit hoved. Ruger over mulighederne for at oversætte stregerne til form.

Den etablerede keramiske kunstner har det bedst med at blive skubbet ud på gyngende grund i sin idéfase. Ud af komfortzonen og ind i frihedens ukendte og intuitive territorium, hvor en nagende nerve af en idé langsomt tager form. Transformeres fra hoved til hænder qua sine rørstykker i ler, der manipuleres, vinkles og drejes stykke for stykke indtil formen gestalter sig. Det er her tyngden kommer ind. Udfordringen er at transformere stregtegningens intuitive lethed til udtryksmæssig tyngde i møjsommelig opbygget form i et levende materiale. Tyngde i den positive og bevidste forstand, hvor lethed bliver til et stærkt og markant udsagn, der tager sin plads i verden. Insisterer på sit nærvær. Et nærvær, man kan mærke kropsligt i rummet. Som et møde, der fordrer umiddelbar tilstedeværelse. Det er Kaldahls ambition. At hans værker kan mærkes. Af os andre. Uden forbehold og særlige forkundskaber. Som kunstner er det lethedens tyngde at skabe udsagn, der ikke allerede eksisterer i verden. Fra stregtegningens ukomplicerede anstrøg til lerets sindrige knuder og bugtninger, der er skaleret op i størrelse og fylder noget. Vejer noget. Som ’Spatial Drawings’, der fastholder det samme intuitive nærvær, de er skabt med.

Matter at Hand, Martin Bodilsen Kaldahl. Foto: Dorte Krogh

Matter at Hand

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:

Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows