Yuki Ferdinandsen: The beat is my soul

af | 18. mar, 2022 | Design

Matter at Hand, Yuki Ferdinandsen. Foto: Dorte Krogh

Matter at Hand

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:

Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows

Korpus-sølvsmed og kunstner Yuki Ferdinandsen er en af de ti danske udøvere på udstillingen Matter at Hand – Ten Artists in Denmark på det amerikanske galleri Hostler Burrows, der har afdelinger i New York og Los Angeles.

Yuki Ferdinandsen lever og ånder for sit arbejde med sølvet og den japanske ARARE-teknik. Så meget, at hun ikke længere hører de støjende hammerslag, når hun arbejder i værkstedet. Rytme og lyd akkompagnerer hinanden i meditative bølger, der omgiver og bor indeni Yuki Ferdinandsen. Er en del af hendes person. Som menneske og formgiver. Sølvet har været Ferdinands materiale de sidste 40 år og arbejdet med ARARE-teknikken fusionerer Japan og Danmark i raffinerede korpusværker i sølv.

Matter at Hand, Yuki Ferdinandsen. Foto: Dorte Krogh

Hendes egen oplevelse er, at hun ser Danmark igennem sit japanske filter og omvendt. Og det føles vitterligt, som om de to lande smelter sammen i Ferdinandens værker, der tager afsæt i samuraiernes 400 år gamle forsvarsteknik, hvor de runde ciselerede knopper på rustningerne fik pilene til at glide af. Ferdinandsen har taget denne historiske og sagnomspundne teknik og gjort den til sin egen. Skabt en signatur, hvor hun har formindsket knopperne, der nu fremstår som grafiske prikker, der først bliver tegnet op i hånden på bagsiden af sølvet og herefter banket op med hammer. Hendes hammerdans, som der ligger et umenneskeligt antal timer bagved: 20 slag per knop bliver det til. I et imponerende korpusværk som ”Silence”, der tæller 4.048 prikker, bliver det til 80.960 hammerslag – eller fire måneders intenst fuldtidsarbejde i værkstedet.

Det skal være hårdt. Skal være intenst, udfordrende og kræve fuldkommen fokus og disciplin. Det er sådan Yuki Ferdinandsen fungerer. For hun slapper af, når hun arbejder, selvom det kan virke som ’a contradiction in terms’. Men når man er sit materiale og sin proces, og resultatet sætter barren så ekstremt højt, giver det mening. En avanceret teknik i et avanceret materiale med et æstetisk udtryk, der balancerer mellem Danish Modern og ’young contemporary design’ – og altid bærer forskellige udtryk på over- eller underside. For- eller bagside. Det er Yuki Ferdinandsen. En signatur, der er blevet anerkendt og hædret internationalt i årtier i et materiale, der både er koldt og varmt. Mat og skinnende. Et materiale, der har vægt og volume, men også kan virke let, nærmest sfærisk, når lyset reflekterer i overfladen.

Yuki Ferdinandsen laver selv sine redskaber og hendes værksted er fyldt med punsler i forskellige størrelser. Når hun ciselerer blomster – en teknik hun benytter sig af ved siden af ARARE – kan det tage op til 30 forskellige punsler at lave en blomst. Den form for præcision kan hun ikke overlade til andre, så derfor designer hun alle punslerne selv. Ferdinandsens værker bærer titler med meditative referencer til naturen og verden omkring hende – som Silence, The sound of the Ocean og Hannaby.

Et andet greb, som Ferdinandsen har arbejdet indgående med i sin karriere, er Fibonacci-systemet. Det matematiske system, hvor det samme antal prikker findes i både den inderste og den yderste cirkel, og giver en visuel fornemmelse af uendelighed. Som omhyggeligt ciselerede prikker i sølv, der cirkler rundt ad infinitum. I de senere år er hun begyndt at ’disrupte’ Fibonacci – eller skubbe systemet, så forventningerne bliver udfordret en kende. Et nøk. Men aldrig mere, end at man genkender Ferdinandsens afsæt. Kan se den røde tråd, der fortolkes i de nye rene greb. De mange prikker er små hver for sig, men samlet er de stærke. Som en hær af minutiøse forhøjninger, der formidler Ferdinandsens indre verdensbillede i sølv.

Matter at Hand, Yuki Ferdinandsen. Foto: Dorte Krogh

Matter at Hand

Matter at Hand – Ten Artist in Denmark er en udstilling skabt i et samarbejde mellem Statens Kunstfond og det amerikanske galleri Hostler Burrows. Udstillingen blev vist i New York i efteråret 2021 og er lige nu at finde i L.A. på Hostler Burrows andet galleri.

Matter at Hand omfatter også et katalog i egen ret, der bl.a. portrætter de medvirkende udøvere, skrevet af mig. Jeg har fået lov at udgive de ti mindre portrætter af de udvalgte danske udøvere:

Anne Brandhøj
Stine Bidstrup
Astrid Krogh
Jakob Jørgensen
Bjørn Friborg
Hanne G
Maria Sparre-Petersen
Martin Bodilsen Kaldahl
Pernille Pontoppidan Pedersen
Yuki Ferdinandsen

Teamet bag samarbejdet er:
Statens Kunstfond
Hostler Burrows; Juliet Burrows og Kim Hostler
Kurator: Nanna Balslev Strøyer
Fotograf Dorte Krogh
Skribent: Charlotte Jul
Oversætter Dorte Herholdt Silver
Grafisk design: Laura Silke og Line-Gry Hørup
Co-editor, translation: Juliet Burrows

www.hostlerburrows