Milena Bonifacini er forperson for Akademiraadet, billedkunstner og aktuel på gruppeudstillingen Naboplanter på Den Frie Udstillingsbygning. Hun var også en del af portrætbogen Danish Creatives, hvis danske portræt aldrig tidligere har været udgivet. Læs det her.

Sensory Response er titlen på den aktuelle gruppeudstilling på Formation Gallery, hvor kunst, design, kunsthåndværk og lyd går i sansende dialog med hinanden i en ambition om at tangere det sublime. Mød kurator Henriette Noermark og hør, hvorfor det tværfaglige er vitalt i hendes optik og hvordan dialogen mellem værker kan skabe rum for abstraktion og fordybelse.

15. Juni Fondens hæderspriser blev uddelt til nyuddannede designere og kunstnere 23. november. Det er altid en glæde at dele hæder ud som medlem af designudvalget. I år havde jeg fornøjelsen af at motivere indstillingen til to kvindelige møbeldesignere, der siden deres afgang er sprunget ud som duoen Ipsen & Lindstrøm. Mød dem her til en samtale om værdien af velfærdsdesign.

Keramiker Hilda Piazzolla udstiller nye digital-analoge værker på Peach Corner under titlen Differential Growth. Mød den dansk-svenske formgiver, der har fundet synergien imellem det analoge og det digitale og printer værker i noget så ‘slippery’ som flydende ler. 

Da Trapholt åbnede udstillingen Nanna Ditzel – design til nye højder gav designer og kunstner Louise Campbell denne tale. Vi har fået lov at genudgive den, så vi, der ikke var i Kolding, kan læse den generøse hyldest til en af dansk designs mest nysgerrige, nytænkende og produktive formgivere i det 20. århundrede. 

På Johannes Larsen Museet i Kerteminde kan du fra 30. september opleve udstillingen KÆDE, skabt og iscenesat af Chroma aka strikdesigner og kunstner Iben Høj, væver og tekstilformgiver Karin Carlander og keramiker Lea Mi Engholm. KÆDE er en udstilling om håndværk, faglighed, materialitet og slægtskabet imellem dem. Jeg har hjulpet med tekster til udstilling og katalog, hvor vi bl.a. har haft denne samtale, som jeg har fået lov til at udgive her.  

Anne Mette Larsen er kendt for sine omfangsrige tekstilprojekter, der ofte inkluderer cykelture til Østeuropa og Rusland. Hun er også kendt for at sætte rige ord på sine rejser, der bygger bro mellem ydre som indre erkendelser og væv. Hendes seneste projekt, der åbner på Galleri KANT 29. september, er ingen undtagelse. Her kombinerer hun sine værker med et digt, der taler med, ind i og udenom de tekstile værker og bliver til et samlet billede. Et nørdet, men charmerende et af slagsen…

En af de mange talere til åbningen af Generation Why tilhører selv generation y. Hun hedder Marthe Y. M. Hansen og arbejder for Norwegian Crafts. Læs hendes refleksioner over generationens karakteristika fortolket igennem materialer, form og traditioner. Talen er på norsk, men det kan du sagtens klare.

Sofia Hagström Møller og Marianne Fairbanks har en ret så fantastisk historie. Den er ung, men trækker tråde tilbage til vævetraditioner i Sverige, og har lagt sig til leje mellem fortid, nutid og fremtid gennem et charmerende møde, der fandt sted på Instagram. Det møde har jeg skrevet om i forbindelse med duoens katalog til deres sidste udstilling, Loud Volumes, Soft Stuff. Siden da, er kataloget udkommet – og de har udvekslet yderligere og netop åbnet udstillingen Interlacements på Køng Museum. 

De to etablerede glas- og keramikformgivere Sia Mai og Gurli Elbækgaard udstiller sammen i Odense under titlen I Skovens. Skoven har været det centrale omdrejningspunkt, og i denne samtale kommer vi rundt om proces, inspiration og nødvendigheden for at råbe sig ud af komfortzonen i skoven for at finde svar.